Založ si blog

Au pair v Anglicku – moje rady a odporúčania

IMG_107567177261797IMG_107589427451029IMG_107442282971328Zhruba rok-dva dozadu, som napísala blog o práci au pair v UK a odtej doby mi takmer neustále chodia maily s prosbami o viac informácií, a tak som sa rozhodla tentokrát napísať niečo ucelenejšie a komplexnejšie. Ponúkam vám svoje rady, skúsenosti a postrehy, či odporúčania týkajúce sa tejto práce, ktorej sa venujem už niečo cez 3 roky. Momentálne už som zmenila krajinu a nachádzam sa vo Francúzsku, a rada by som vám priniesla v najbližších dňoch aj porovnanie rovnakej práce v týchto dvoch odlišných krajinách, no poďme sa dnes najprv pozrieť na Anglicko 🙂

 

Spôsobov, ako sa dostať k tejto práci je viacero, a ja vám opíšem tie, s ktorými mám vlastné skúsenosti.

AGENTÚRA VS INTERNETOVÉ STRÁNKY

  • Agentúra

Keď som pred viac ako 3 rokmi odchádzala do UK po prvý krát ja, rodinku mi sprostredkovala agentúra. Na Slovensku pôsobia dve veľké a v podstate seriózne agentúry, sprostredkúvajúce rodinky budúcim au pair (teda, je ich určite viac, ale dve čo spomeniem sú najznámejšie a najspoľahlivejšie, nebudem vám odporúčať žiadne prapodivné agentúry, čo nepoznám a nemám s nimi skúsenosti) a to Coolagent a Student Agency. Ja osobne som cestovala cez Coolagent, ale Student Agency funguje velmi podobne.

Ak sa rozhodnete cestovať cez agentúru, všetky potrebné info vám dajú oni, tak ja iba tak v skratke. Na to, aby vás v agentúre zaradili do databázy aupairiek, ktoré sú následne ponúkané rodinkám v UK, musíte vyplniť zopár ich formulárov, napísať list svojej budúcej host family, kde sa predstavíte, budete potrebovať výpis z registra trestov, potvrdenie od lekára o zdravotnej spôsobilosti, a aspoň zo dve referencie, že už máte aspoň akési skúsenosti s prácou s deťmi. Keď je všetko potrebné doložené, následne vás agentúra začne ponúkať rodinkám, a rovnako i vám začne ponúkať na výber z rôznych rodiniek. Ak sa nejakej páčite, alebo sa nejaká páči vám, dohodnú vám rozhovor cez skype či telefón, kde budete mať možnosť zistiť všetko, čo vás zaujíma. Ak sa vám rodinka páči a vy sa páčite im (zhoda musí byť na oboch stranách, vy si môžte vyberať z rodiniek, nemusíte akceptovať hneď prvú, čo prejaví záujem, ale rovnaké právo výberu au pair má aj rodinka) môžte baliť kufre. Poplatok agentúre za sprostredkovanie platíte až po tom, čo sa dohodnete s rodinkou a podpíšete zmluvu. Výhodou cestovať cez agentúru je to, že rodinky sú obvykle overené a ak by sa čokoľvek stalo, agentúra by mala byť povinná vám pomôcť. Takisto ak po príchode zistíte, že niečo nie je v poriadku, či s rodinou si z vážnych dôvodov nevychádzate, agentúra by vám mala zdarma do 2 týždňov poskutnúť novú rodinku vo vašom okolí. V princípe to tak zhruba asi aj funguje, i keď moja skúsenosť je, že keď som po pol roku potrebovala do 2 týždňov zmeniť rodinku, agentúra reagovala strašne spomalene, na moje urgentné maily odpisovali až po niekoľkých dňoch, čím som strácala čas, a tak som si zmenu rodinky vyriešila sama cez webstránky, ku ktorým sa teraz presunieme

  • Internetové stránkystránky

Internetové stránky, ktoré vám odporučím sú zadarmo, čím ušetríte za poplatky agentúre, ale je tu aj trošku väčší risk cestovať „na vlastnú päsť“ , no ak budete opatrní a na nič podstatné nezabudnete, malo by byť všetko ok.

Takže prvou alternatívou je stránka aupair-world.com Na stránke je potrebné sa zaregistrovať, vyplniť si profil a všetky potrebné informácie. V žiadnom prípade sa nesnažte zavádzať či už vekom, skúsenosťami, úrovňou jazyka a pod. Odporúčam k profilu pripojiť aj zopár svojich fotiek, ktoré dôkladne zvážte, aké uverjeníte a ako môžu pôsobiť. Lebo umelé duckface v kúpeľni pred zrkadlom nie sú až tak cool, ako by ste si mysleli. Úplne najviac zabodujete s fotkami, na ktorých ste s nejakými deťmi (súrodenci, sesternice, susedia atď).

Ďalšou stránkou je gumtree.com čo je priamo anglický portál a v UK veľmi obľúbený a populárny, a s najvačšou pravdepodobnosťou tam nájdete i vačšiu ponuku rodín. Je to niečo ako inzertný portál. Buď môžete inzerát podať vy, alebo reagovať na nejaký uverejnený rodinkou. Naboku si treba nájsť kategóriu jobs/babysitting and nannies (a tam sú zahrnuté i au pairs ponuky) / poprípade si to ešte zúžiť na konkrétnu oblasť atď.

 

VÝBER RODINKY

  • Skype rozhovor

Keď už kontaktujete rodinku, či už cez agentúru, alebo cez jednu z internetových stránok, rozhovor s rodinou je veľmi dôležitý. Cez skype je to zadarmo, a okrem toho, že sa môžete počuť, sa môžte aj vidieť, čo je veľká výhoda. Takže, čo sa pýtať, a na čo si dať pozor?

  • Rodina / deti

Základné info o rodine a deťoch, záľuby, trávenie voľného času, očakávania…

  • Vierovyznanie

Pre niekoho možno absolútne nepodstatné, pre iného veľmi dôležité. V Anglicku je strašný mix ľudí z rôznych kútov sveta, farby pleti, náboženstiev. Na to sa musíte pripraviť, a v podstate celé je to o vzájomnej tolerancii a určite si na to rýchlo zvyknete. Všetci sme predsa ľudia. Avšak každý z vás má svoje vlastné preferencie, lebo chápem, že je iné „iného“ človeka rešpektovať niekde na ulici a iné žiť s ním pod jednou strechou. Čo sa však týka náboženstva, moja prvá rodinka bola židovská a tretia (posledná v UK) židovsko-moslimská (a paradoxne uuuuuuplne najlepšia) a nikdy som nejaký problém s nimi nemala. Len oni napr židia, či moslimovia, nemôžu jesť bravčové mäso, častokrát nemôže byť ani v dome, čo môže znamenať určité obmedzenie pre vás, preto som sa zamerala aj na túto oblasť.

  • Strava

Maličko nadväzujem na tému vyššie. Rodina môže mať ohľadom stravy isté obmedzenia, preto je potrebné si veci vydiskutovať vopred, a najmä či sa to týka iba ich, alebo musíte sa prispôsobovať i vy (napr moja druhá rodinka boli vegetariáni, ale ja som mäso mohla jesť normálne). Stravu by ste mali mať u rodinky zadarmo, vždy je lepšie sa vopred dohodnúť, či môžete jesť to, čo oni, alebo vám plánujú kupovať potraviny zvlášť, obvykle je to tak, že au pair je vnímaná ako súčasť rodiny, tým pádom aj rodinné stolovanie je spolu, ale nemusí to byť pravidlom.

  • izba

Detail, ktorý pri agentúre riešiť nemusíte, agentúra si preverí a zabezpečí, že budete mať vlastnú izbu, ale ak idete „na vlastnú päsť“ ,uistite sa, že nebudete spať na pohovke v obývačke, či zdielať izbu s deťmi.

  • Vreckové / pocket money

Záleží od toho, koľko hodín do týždňa pracujete a čo všetko robíte, či aké máte skúsenosti, obvykle je to £70-120 na týždeň.

  • Počet hodín

Najideálnejšie je si dopredu vymedziť pracovnú dobu a čas voľna. Au pair musí mať minimálne jeden celý deň v týždni voľno. Dohodnúť sa, či budú hodiny navyše platené extra, alebo budete potom v niektorý iný deň pracovať menej atď.

  • Pravidlá

Jedna vec je dôležitá si uvedomiť. Ako live-in au pair ste hosťom svojej rodiny a pod ich strechou fungujú ich pravidlá (rovnako ako keď bývate s rodičmi). Preto je dôležité sa na pravidlá spýtať. Či máte povolené návštevy (napr kamoška), stretla som sa s tým, že au pair mali od rodiny večierky, napr doma do 22:00 (najma z hľadiska bezpečnosti), vyoužívanie spoločných miestností, spotrebičov atď

  • Cleaning 

Drvivá väčšina rodín vyžaduje od svojej au pair okrem starania sa o deti aj „light cleaning“. A tu si treba dať veľký pozor, čo si rodinka pod týmto pojmom predstavuje, koľko času stráveného upratovamím od vás očakáva a konkrétne úkony, ktoré budete mať robiť. Lebo angličanky sú v tomto strašne “ vychcané“ a keďže upratovačka berie iné prachy, spravia si upratovačku zo svojej au pair a majú 2v1. Už veľa dievčat skončilo tak, že 6 hodín denne (nežartujem!) upratovalo barák, a hodinku -dve boli s deťmi. Takže! Záleží od vás, aké sú vaše preferencie takýchto prác, ale optimálne a prijateľné je aby to bolo v pomere 70:30 (70% staranie sa o deti a max 30% upratovanie)

 

  • Vodičský

Niektoré rodiny ho vyžadujú, iné nie. Treba nájsť takú, čo vám vyhovuje

  • Kurzy angličtiny

Väčšina au pair by radi chodili aj do školy, spýtať sa rodiny na to, či vám to umožnia a budete mať čas, poprípade odporučenie na nejaké dobré jazykové školy v okolí.

  • Poistenie

Najideálnejšie je informovať sa u vás v poisťovni. No au pair obvykle nemá pracovnú zmluvu (zmluva napr s agentúrou nie je pracovná zmluva) tým pádom za vás nikto neodvádza odvody a zdravot. poistenie si na svk musíte platiť sami, teraz je to myslím okolo 50€ mesačne. Poprípade ešte dokúpiť doplnkové cestovné poistenie, a vybaviť európsku kartičku poistenca.

  • Referencie

Rodinka bude od vás s najväčšou pravdepodobnosťou vyžadovať nejaké referencie, že ste sa už o deti starali. Niečo treba mať pripravené. Ale pozor! Rovnako si i vy môžete vypýtať referencie od nich od ich predchádzajúcej au pair (u väčšiny rodiniek nebudete prvou au pair) a toto by ste z hľadiska svojej najväčšej istoty spraviť mali! Lebo rodinka vám môže narozprávať peknú rozprávku o tom, ako bude všetko u nich super, ale kto iný vám podá pravdivejší obraz o tom, aká tá rodinka naozaj je, ak nie niekto, kto tam s nimi žil? Takže skontaktovať sa s ich predchádzajúcou / odchádzajúcou au pair je skvelá možnosť, ako sa o vašej rodinke dozvedieť, čo najviac 🙂

 

No, myslím, že som vám napísala všetko potrebné, čo by vám snáď mohlo aspoň trošku  pomôcť., tak na záver len pár slov odo mňa. Anglicko je krásna krajina no životný štýl je veľmi uponáhľaný, v porovnaní s tým na Slovensku. Stretnete tam mix rôznych kultúr, takže slovo tolerancia si zaraďte na prvé miesta 🙂 No verte mi, život v zahraničí vám toho dá strašne veľa. Život v zahraničí nie je rozprávka, či prechádzka ružovou záhradou, častokrát budete v úplne nových a nečakaných situáciách a okonca i tie zlé veci, nedajbože by sa vám  také stali, vás posunú ďalej a spravia z vás silnejších ľudí, to mi verte. Ak je človek sám, v cudzej krajine, s cudzím jazykom a medzi cudzími ľuďmi, nie je to ľahké, začiatky sú ťažké vždy. I ja som mala prvý týždeň sem-tam slzy v očiach, ale dnes neľutujem. Zvyknete si veľmi rýchlo, a ja vám želám, aby sa vám podarilo si nájsť si takú úžasnú hosťovskú rodinku, pri ktorej by ste sa cítili ako člen ich rodiny a vyčarovávali vám úsmev vtedy, keď sa vám bude cnieť za domovom. Presne taká bola moja posledná rodinka, a odchádzalo sa mi od nich naozaj ťažko. A verte mi, že nie je krajší pocit ako ten, keď viete, že máte rodinu doma, a viete, že máte druhú rodinu niekde v zahraničí. Veľa šťastia!!!! 🙂

 

Au pair v UK – na čo si dať pozor

27.04.2013

Čochvíľa už to budú 2 roky (ten čas tak letí..) odkedy som ja, 19 ročná vtedy čerstvá maturantka, plná snov, ideálov a túžob žiť v zahraničí po prvý krát pristála na letisku London Luton a začala novú etapu môjho života práve v hlavnom meste Británie. A keďže rok a pol som pracovala v Londýne ako au pair, vystriedala 3 rôzne rodiny (a rôzne myslím naozaj všetky [...]

Branislav Zurian

Zurianova inšpekcia prešla reorganizáciou i personálnymi rošádami. Podľa Šutaja Eštoka boli nevyhnutné

18.04.2024 11:36

Zmeny mali podľa ministra vnútra prispieť k ukončeniu vojny v bezpečnostných zložkách.

parlament

Poslanci riešili zmeny v zložení výborov, čaká ich aj hodina otázok

18.04.2024 11:20

Dôvodom je nastúpenie nových poslancov do parlamentu.

Boris Beňa

Šutaj Eštok: Beňu v Kongu zadržali podľa informácii zo SIS pre podozrenie zo špionáže

18.04.2024 10:50

V roku 2021 bol Beňa odsúdený na trojročný trest s podmienečným odkladom na päť rokov.

CDC-Gathany-Aedes-albopictus-1  1

Invázneho ázijskeho komára prvýkrát potvrdili v Košiciach

18.04.2024 10:38

Ide o pomerne veľkého komára a potenciálneho prenášača vírusov vrátane vírusu západonílskej horúčky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 28906x
Priemerná čítanosť článkov: 14453x

Autor blogu

Kategórie